McKenzie therapie

Plotselinge pijn in rug of nek (acute rug- of nekpijn) kan behoorlijk lastig zijn. Elke beweging of houding kan veel pijn oproepen. Uit onderzoek blijkt echter dat de meeste vormen van acute rug- en nekpijn weer binnen een aantal weken verbeteren.
Bij ruim 95% van de mensen met lage rugpijn wordt geen lichamelijke afwijking gevonden. Dat heet a-specifieke rugpijn: het is onduidelijk waar de pijn vandaan komt. Ook al is de oorzaak lastig vast te stellen, dat betekent niet dat u geen pijn voelt of dat er sprake is van verbeelding.

McKenzie is een wereldwijd gebruikte onderzoeks- en behandelmethode voor mensen met klachten aan het bewegingsapparaat. Deze McKenzie methode is bekend geworden door de uitstekende resultaten bij rug- en nekklachten, al dan niet met uitstraling in benen of armen. Bovendien geeft deze methode ook goede resultaten bij behandeling van overige gewrichten, zoals schouder en heup.
Het doel van deze methode is niet alleen de klachten zo snel mogelijk te laten verdwijnen, maar ook ervoor te zorgen dat deze in de toekomst zo min mogelijk terugkeren.

De therapie
De behandeling start met een vraaggesprek om de klachten in beeld te brengen, waarna een houdings- en bewegingsonderzoek plaatsvindt. Het bewegingsonderzoek bestaat uit veelvuldige herhalingen van bewegingsrichtingen. De fysiotherapeut kijkt hoe houding en herhaald bewegen de klachten beïnvloeden.
Op basis van het onderzoek bespreekt de fysiotherapeut met u of uw klachten geschikt zijn voor behandeling.
De behandeling is gericht op ‘zelfredzaamheid’. U leert enkele eenvoudige oefeningen waarmee u uw klachten zelf kunt verbeteren om uw herstel zo veel mogelijk te bespoedigen. Daarnaast zal er aandacht gegeven worden aan de houdingen en bewegingen tijdens uw dagelijks leven.

Behandelbare klachten
Rug- en nekklachten.
Spier-, pees- en gewrichtsaandoeningen (schouder, heup, etc.).