Manuele therapie

Klachten in de wervelkolom of ledematen ontstaan wanneer gewrichten niet goed functioneren. Dergelijke stoornissen van het gewricht worden ook wel functiestoornissen genoemd.
Bewegen wordt dan moeilijk en pijnlijk. Ook kunnen spieren verkrampen en kan de pijn uitstralen naar andere delen van het lichaam.
Met behulp van manuele therapie kan de stoornis van de gewrichten worden verminderd of verholpen. Manuele therapie kan toegepast worden bij klachten van het bewegingsapparaat: wervelkolom en gewrichten in armen en benen.

De therapie
De behandeling start met een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek. In het gesprek stelt de manueel therapeut vragen om inzicht te krijgen in het klachtenbeeld, bijvoorbeeld hoe ze ontstaan en wanneer ze toenemen of verminderen. Daarna volgt een lichamelijk onderzoek, waarbij de manueel therapeut de houding en bewegingen beoordeelt en de gewrichten onderzoekt. Zo wordt vastgesteld waar de oorzaken van de klachten zitten.
Samen met u beslist de therapeut of manuele therapie zinvol is. Is dat niet het geval, dan bespreekt de therapeut met u een aanpak voor de verdere behandeling. Er is dus meteen na de eerste afspraak duidelijkheid over het vervolg.

De manueel therapeut kent een aantal specifieke technieken waarmee de beperkingen in de gewrichten gemobiliseerd/gemanipuleerd worden om de gewrichten beter te laten functioneren en de houding en bewegingen te verbeteren. De effecten zijn vaak direct merkbaar: een verbetering van de bewegingsvrijheid en afname van pijn.
Het behandelprogramma van de manueel therapeut bestaat verder uit het geven van goede instructies, adviezen, begeleiding en inzicht in gezond bewegen.

Behandelbare klachten
- hoofd- en nekpijn, inclusief het slecht kunnen bewegen van de nek
- nek- en schouderklachten die uitstralen in de armen
- klachten hoog in de rug, met rib- en borstpijn
- lage rugklachten, eventueel met uitstralende pijn naar de benen
- bepaalde vormen van duizeligheid die opgewekt worden door het bewegen van de nek
- kaakklachten, eventueel in combinatie met nekklachten.

Filmpje
Folder